Мотоциклетите са сравними с автомобилите по това, че има множество различни видове двигатели. Всъщност има изненадващо голям брой варианти на двигатели, използвани за мотоциклети, като всеки от тях е класифициран по разположение, ход, брой цилиндри и начин на охлаждане.
Редовните читатели на блога ни знаят, че ние сме очаровани от всичко, което се задвижва с вътрешно горене. Ето защо днешната рубрика е посветена на видовете двигатели за мотоциклети, включително техните различни размери, разположение и вариации.
Така че, независимо дали сте нови в пътуването на две колела или се интересувате от смяна на мотора, този ресурс предлага подробен поглед върху основните разлики между най-разпространените мотоциклетни двигатели.
Независимо дали наскоро сте получили свидетелство за правоуправление на мотоциклет, или сте навъртели стотици хиляди километри на своето прасе, обзалагаме се, че доста се интересувате от различните видове двигатели, които са на разположение. Съществуват десетки различни типове, които се класифицират по редица фактори, и ние ще ги разгледаме по-долу.
Видове мотоциклетни двигатели.
Подобно на автомобилите, разположението на двигателите на мотоциклетите се определя от броя на цилиндрите и общата конфигурация.Осем категории обхващат повечето модели мотоциклети, включително:
-
Единични
-
Паралелни двойки
-
Редови трицилиндрови двигатели
-
Редови-четири
-
V-образен двуцилиндров двигател
-
L-Twin
-
V4
-
Flat-Twin
Каква е разликата между 2-тактов и 4-тактов мотоциклет?
След оформлението, следващата категория, която определя двигателя на мотоциклета, е броят на тактовете. Съществуват две основни разновидности на хода на мотоциклетните двигатели - две и четири, като основната разлика е в броя на преместванията на буталото за всеки цикъл на горене (познахте - два пъти при двутактовия и четири пъти при четиритактовия двигател).
Като цяло двутактовите двигатели за мотоциклети са на път да отпаднат, единствено защото не са толкова ефективни и икономични, колкото четиритактовите си събратя. Все пак размерът на двигателя диктува това, тъй като много мотопеди с ниска мощност и двигател от 50CC все още са с двутактови двигатели.
Как се охлаждат двигателите на мотоциклетите?
Друг фактор, който определя типа на двигателя на мотоциклета, е начинът на охлаждане. Всички мотоциклетни двигатели са с течно или въздушно охлаждане; по-долу ще обясним как се различават те:
-
Мотоциклетни двигатели с въздушно охлаждане: Мотоциклетите с въздушно охлаждане имат ребра, които ефективно излагат двигателя на по-голям обем въздух, докато карате по пътя. Това помага за разсейването на топлината, без да е необходим друг метод на охлаждане.
-
Мотоциклетни двигатели с водно охлаждане: Двигателите с течно охлаждане приличат на автомобилните двигатели, тъй като разчитат на постоянна циркулация на течност за отвеждане на излишната топлина. Те дори са снабдени с компоненти, сходни с тези на четириколесните им събратя, включително радиатор, маркучи и резервоар за охлаждаща течност за допълване на системата.
Както може би се досещате, по-големите и по-мощни двигатели на мотоциклетите обикновено изискват течна охладителна система, докато мотоциклетите с по-малък капацитет могат да се справят само с въздушно охлаждане. По-долу ще разгледаме различните размери и мощности на мотоциклетните двигатели.
Какви са различните кубатури на мотоциклетните двигатели, които можете да получите?
Двигателите се различават в голяма степен по размер, капацитет и мощност. Това е представено чрез показателя "CC", който е термин, използван специално за класифициране на мощността на мотоциклета.
Обикновено двигателите за мотоциклети се класифицират в десет категории CC, включително:
-
50 CC
-
125CC
-
250CC
-
300CC
-
400CC
-
500CC
-
600CC
-
750CC
-
1000CC
-
1000+CC
И така, ето ви един преглед на всички начини, по които могат да се различават типовете двигатели на мотоциклетите. В зависимост от модела и производителя има почти безброй различни настройки и мощности, така че ще трябва да направите проучвания, за да намерите подходящия за вас мотоциклет.
Как се почиства и поддържа двигателят на мотоциклета?
Почистването и поддръжката на двигателя на мотоциклет е много по-лесно, отколкото при автомобил, просто защото всички компоненти са много по-лесно достъпни. Въпреки това има няколко насоки, които трябва да вземете предвид, когато става въпрос за грижа за вашия мотоциклет, както е посочено по-долу.
- Проверявайте и подменяйте маслото и филтрите поне на всеки 8 000-10 000км, или всяка календарна година, в зависимост от това кое от двете събития настъпи по-рано.
- Почиствайте и смазвайте веригата на редовни интервали от 500-800км пробег.
- Макар че тя не е част от самия двигател, все пак е неразделна част от задвижването на вашия мотоциклет, така че редовната поддръжка е от съществено значение.
- Ако мотоциклетът ви има двигател с течно охлаждане, не забравяйте да проверявате редовно нивото на охлаждащата течност, точно както при автомобила.